Ibland läser man i media om kritik, som Socialstyrelsen gett någon sjukvårdsrådgivning i Sverige... det kan exempelvis ha varit felaktiga råd, som i slutändan gett ödesdigra följder. ..."flicka med diabetes avled efter felaktiga råd om insulin"...rådgivningen har inte varit "optimal" som det heter.
Häromdagen fick jag förmånen att besöka Sjukvårdsrådgivningen i Gävleborg - placerad i Bollnäs.
Vårdenhetschef Monika Ölander gav med sina medarbetare - alla med olika specialistkunskaper - en allsidig information om deras uppgifter i att ge länsinvånare råd i olika uppkomna sjukvårdstillstånd. Av förståeliga skäl ringer man 1177 oftast vid kvälls-, natt- och helgtider då hälsocentralerna är stängda.
För mig blev det en förstärkt trygghetskänsla i ämnet god Hälso- och sjukvård, när jag ganska snart förstod, att det inte bara handlade om att ge rätt råd vid informationstillfället utan att även ge informationen med rätt tonfall... gott bemötande, där det goda samtalet är mottot.
..
Vårdbarometern är en undersökning som speglar den vuxna befolkningens attityder till, kunskaper om och förväntningar på svensk hälso- och sjukvård. Den genomförs årligen i alla landsting och regioner. Vid redovisning av 2011 års verksamhet - mars 2012 - är jag övertygad om att Sjukvårdsrådgivningen i Landstinget Gävleborg kommer att visa på bra resultat jämfört med övriga landsting och regioner.
Än en gång tack Monica, Anita, Pia, Åsa, Roger ... på återseende!
Tillgängligheten har ökat från 71 % (medel 2010) till 82 % (medel 2011). Medelkötiden har sjunkit från sex minuter till drygt fyra och en halv minut. Andelen patienter som var nöjda med de råd de fått ökade från 77 % till 84 %.Grattis!!
SvaraRaderahttp://www.1177.se/Gavleborg/Nyheter/Sjukvardsradgivning-pa-telefon---nojdare-patienter-och-okad-tillganglighet/