Summa sidvisningar

torsdag 17 oktober 2013

Viktiga möten

 
 
Ibland har jag förmånen att som politiker få träffa intressanta och givande personer. Personer som onekligen är utanför de vanliga arenorna och vars påverkan är till gagn för utvecklingen i samhället... som arbetar förebyggande i hälsofrågor och i detta sparar massor med pengar i det långa loppet.

Under några dagar i Stockholm - träff med politiker från hela landet - hade jag bestämt möte med en färgstark person. I hennes presentation på blogg, hemsida, m fl platser återkommer ord som kostrådgivare, livsinspiratör, krönikör, föreläsare...

I ett pressat tidsschema fick det bli en arbetslunch innan tåget tog mig tillbaka till Gävleborg. Visst... jag vet att i vårt län finns riktlinjer i ämnet hälsosamtal runt kost och fysisk aktivitet med föräldrar om deras barn bland annat. Det utförs när barnet är 10 månader och upprepas vid 2, 3, 4 och 5 års ålder. Det sägs att stor del av personalen på våra barnavårdscentraler har genomgått utbildning i motiverande samtal. Frågan jag ställer och många med mig blir då... Varför är då resultaten gällande barnfetma bland annat föga imponerande. Det är ett stort problem i Gävleborgs län... det går hand i hand med ohälsotalen. Här behövs ett ökat barnperspektiv med familjen i fokus, där föräldrar, skola och övriga inom vuxenvärlden ges vägledning i kost- och näringslära.

Idag drunknar vi av åtskilliga bantningskurer och preparat i massmedia. I sjukvården ökar antalet magoperationer / överviktskirurgi... Det som onekligen behövs är en än större satsning på förebyggande arbete.

Budskapet jag bland annat fick ta med mig var...

-Planera din mat för hela veckan, så slipper du impulsköp som många gånger är onyttiga.

-Hög kvalitet! Skippa varmkorven och strunta i den panerade fisken. Ta dig tid att ta reda på vad som är bra proteiner, hur man mixar en god och samtidigt stadig sallad. Läs på om långsamma kolhydrater, ät från alla näringsdelar och fördela jämt över måltiderna.

-Glöm inte bra mellanmål, för att minska sötsuget.

-Bort med onödigheter.

-Fram med kalendern - smit inte! Planera dina fysiska aktiviteter, så att de blir av. Ta små steg men gör dessa synliga. Även minsta aktiviteterna skriver du in i kalendern.

-Rensa i skåpen. Gamla varor, brutna kakförpackningar, halvdruckna läsk. Släng ut och skapa nya rutiner. Nu är det din möjlighet!

TACK säger jag till ännu en viktig person i min kunskapskrets...
Mia Olsson, Du behövs!

7 kommentarer:

  1. Stort tack Ingemar för våran träff idag. De har verkligen fångat mig och de jag brinner för.
    Jag har lagt in din fina resume av vårat möte på min hemsida.
    Med vänliga hälsningar//Mia Ånemyr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mia! Viktiga personer har många namn, eller hur?

      Radera
  2. Ja Ingemar! Mia behövs verkligen! Hon är dessutom en stöttepelare och härlig vän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du själv är en sådan..."sträck på dig!"

      Radera
    2. Godmorgon Katrine, Du ÄR men en viktig person. Se dig själv i spegeln. Så tacksam att mitt liv fylls på med viktiga personer hela tiden!!

      Radera
    3. Tack... Ni är två VIKTIGA personer i mitt liv, på min resa!

      Radera