Summa sidvisningar

lördag 8 augusti 2015

Tunnelbanan som reklampelare

Det är inte bara i tunnelbanan i Stockholm man har upplevt reklamtexter som provocerar och ifrågasätts. Nu senast med Sverigedemokraternas kampanj som riktar sig till turister. Med en engelskspråkig text lovar partiet att bekämpa tiggeriet och välkomnar turister tillbaka efter en valframgång 2018.
Kampanjen har rört upp starka känslor på sociala medier - men där SL försvarar kampanjen med att man ska behandla alla annonsörer och politiska partier lika.
Motståndet blev dock här så starkt, att den tänkta livslängden på kampanjen à två veckor, blev nedriven av upprörda människor efter bara ett par dagar.
Hela annonskampanjen har dock tydligen efter mångas bedömning gett annonsörerna avsedd effekt - rätt eller fel - där budskapet har nåtts ut till de flesta.

När tunnelbanan i London tapetserades med reklambilder i april i år med en trådsmal tjej och texten "Are you beach body ready" ledde även det till stora protester. Här var det inte ett politiskt parti bakom kampanjen utan ett företag med proteinprodukter, vilket lovade, att bara man använde sig av denna produkt, skulle i det här fallet, kvinnokropparna vara redo för en sommarsemester på badstranden.
Här blev reaktionen dock det motsatta... mängder av inlägg på sociala medier med bilder på det motsatta, gav uttryck för en positiv kroppsuppfattning, oavsett om man är smal eller inte. Något proteintillskott behövdes sannerligen inte.
Här är kanske forskaren Karolina Lundes bok "Projekt perfekt", dags för inläsning. Boken är skriven för studerande och yrkesverksamma psykologer, socionomer, lärare, idrottsledare, folkhälsovetare och beteendevetare. Tack vare bokens tillgängliga språk kan boken med fördel läsas av alla som vill veta mer om kroppsuppfattningens psykologi.
...
Till sist... "Var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet att utan ingripande hysa åsikter samt söka, ta emot och sprida information och idéer med hjälp av alla uttrycksmedel och oberoende av gränser." Artikel 19 ur FN:s allmänna förklaring om mänskliga rättigheter.
Dock finns det vissa gränser för både tryck- och yttrandefriheten, till exempel får man inte säga vad som helst offentligt i Sverige eftersom det finns en lagstiftning där hets mot folkgrupp ger straff.
 
När det gäller Sverigedemokraternas kampanj i Stockholm, har flera anmälningar landat hos justitiekanslern, JK.
Om JK bedömer att en förundersökning bör inledas kan även SL komma att utredas.
– Det brott som kan komma i fråga är i första hand hets mot folkgrupp, vi kommer att pröva om det finns anledning att inleda förundersökning, säger Anna-Karin Larsson, som är föredragande hos JK.